1995, Denemarken - Reisverslag uit Fredericia, Denemarken van Rob en Sil - WaarBenJij.nu 1995, Denemarken - Reisverslag uit Fredericia, Denemarken van Rob en Sil - WaarBenJij.nu

1995, Denemarken

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Sil

15 Juli 1995 | Denemarken, Fredericia

15-7-1995, zaterdag.
We staan om 9.00 uur klaar om te vertrekken. Sil op haar Honda Shadow en ik op mijn Harley Heritage Softail. Het is zo'n 28 graden en we hebben er zin in. Het doel is vandaag het plaatsje Borg. Dit plaatsje ligt tussen Uelzen en de rivier De Elbe. Deze 1164 km lange rivier was voorheen de grens tussen Oost en West Duitsland. We komen zo rond de klok van 18.00 uur aan en worden hartelijk ontvangen. Natuurlijk is het veel bij kletsen, aangezien we elkaar al even niet gezien hebben. De BBQ staat al gereed en we schuiven dan ook meteen aan. Wat later in de avond gaan we met Cord en Sonja naar "Die Maussefälle". Dit is een jeugd kroeg, waar alle jongelui uit de buurt op af komen. Voor ons ziet het er wel wat ouderwets uit en ze draaien ook nog veel uit de tijd van ABBA. Als we weer terug in Borg zijn, wijst de klok 02.30 uur aan. We zijn wel wat moe en gaan dan ook tevreden slapen.

16-7-1995, zondag Het is 22 graden en zwaar bewolkt. We slapen wat uit en om 11.00 uur staan we langs ons bed. Cord en Sonja hebben vandaag een dagje naar "Arendsee" gepland. Dit is een meer in Saksen-Anhalt. We gaan er met de Golf van Cord naar toe en het is een kleine drie kwartier rijden.
Eenmaal daar aangekomen kopen we een kaartje en kunnen we naar binnen. Hier zie je nog echt het verschil tussen Oost en west. De "rijke" westerlingen gaan zichzelf omkleden in de weinig aanwezige omkleed hokjes. De Oosterlingen staan gewoon op de plaats waar ze de hele middag al op hun handdoek hebben gelegen, in hun blote kont, de hamsters onder de oksels droog te wrijven. Een leuk schouwspel. Het begint na een uurtje te regenen en te onweren. Hierdoor besluiten we om naar een golfslagbad te gaan. Dit ligt helemaal aan de andere kant van Borg, maar Cord heeft dit zo gereden. Hier verblijven we enkele uurtjes. 's Avonds gaan we eten in een steakhouse. Uiteindelijk liggen we om 23.00 uur weer in ons mandje.

17-7-1995, maandag Het is een zonnige dag en de graad meter blijft staan op 22. Om 08.00 uur zijn we op en alles wordt weer achter op de motoren gepakt. We nemen afscheid en om 10.00 uur gaan we weer op pad. Onderweg hebben vallen er hier en daar nog wat buitjes. We stoppen nog op diverse plaatsen om te filmen en uiteraard een kopje koffie. We komen om 17.00 uur aan op camping Trelde Naes. We bouwen ons fort en lopen daarna nog even naar zee. De rest van de avond vertoeven we aan de tent.

18-7-1995, dinsdag We zijn om 11.00 uur wakker en halen ons ontbijt bij de receptie van de camping. Het is vandaag maar vreemd weer. Dan wordt het donker en dan is er weer volop zon. Het is in ieder geval niet koud. We gaan vandaag naar Frederica. Fredericia is een stad in de Deense regio Zuid-Denemarken en telt 39.356 inwoners (2007). De stad is vernoemd naar Frederik III van Denemarken die haar in 1650 stichtte, in eerste instantie onder de naam Frederiksodde, maar in 1664 werd de stad hernoemd naar de huidige Latijnse versie. Tegenwoordig is het een van de belangrijkste verkeersknooppunten van Denemarken. We slenteren door de haven en bekijken de immense oceaan stomers. Later gaan we ook naar de oude binnenstad en zien daar het oude bolwerk van de stad: Frederica Vold. Boven op de toren heb je een mooi uitzicht over de stad, aangezien deze op een heuvel staat. Rond etenstijd stappen we een Chinees restaurant binnen. We willen Babi Pangang bestellen, maar daar hebben ze hier nog nooit van gehoord. Hieruit blijkt wel weer dat culinair Aziatisch is afgestemd op de Europeaan. We hebben wat ansicht kaarten gekocht en hebben even naar Nederland gebeld. Als we weer op de camping zijn, maken we nog een strandwandeling en besluiten om 01.30 uur om de tent in te duiken.
19-7-1995, woensdag De luiken gaan open rond 09.30 uur en het is bewolkt. Het zonnetje komt er her en der wel door en het wordt 24 graden. We rijden om 11.00 uur aan naar Givskud zoo. Je kunt er met een bus een soort van safari maken, maar het is echt niet vergelijkbaar met de Beekse Bergen. Eigenlijk is het een doodgewone dierentuin. Maar wij hadden wel iets meer verwacht. We zijn om 18.00 uur weer bij de tent en gaan in het restaurant op de camping wat eten. Als we onze buiken vol hebben, kijken we bij de tent de video opnames nog even terug. Daarna lopen we naar het strand en maken een knus kampvuur aan het water. Zo rond de klok van 01.30 uur is het genoeg geweest en kruipen we in onze tent.

20-7-1995, donderdag We zijn om 11.00 uur weer op en nemen eerst een kop koffie. Het camping winkeltje is dicht, dus we doen het met de spullen die we nog hebben. Mijn teen nagel is gescheurd en die snij ik er af met mijn zakmes. Maar helaas gat dit niet pijnloos…… Het is een zonnige dag , met een klein beetje wind en het wordt zo’n 26 graden. We gaan in Frederica zwemmen in zee en ’s avonds zitten we weer op ons vertrouwde strand bij de camping. Tegen middernacht gaan we weer slapen. Een dag met weinig nieuws.

21-7-1995, vrijdag Om 08.30 uur opgestaan en ons ontbijt gemaakt. Ons plan vandaag is Billund, Legoland. We rijden om 10.00 uur weg. Als we bij Legoland aankomen, zien we een bordje staan met de tekst “rundflyvning”. Hier gaan we eerst even kijken. We kunnen niet verder als de omheining, maar dat gaat ook prima. Ineens staat er een man naar de Heritage te kijken en als we naar onze motoren lopen, vraagt hij of dat ie een rondje mag rijden…………… domme vraag natuurlijk. Hij blijkt een piloot te zijn en doet rondvluchten aan de andere kant van het hek. Ook vraagt ie of we zin hebben om met hem te gaan vliegen en dat laten we ons geen twee keer zeggen. Als we dan over Legoland en de Givskud zoo vliegen vraagt hij of ik ook wil vliegen. Ik dacht dat hij een grapje maakte en bedank vriendelijk. Maar hij maakt geen grapjes en blijft aandringen. Als ik het stuur over neem, schrikken we ons een hoedje, want het kleine vliegtuigje zakt meteen enkele meters. Mar daarna heb ik alles onder controle……….. denk ik………….. De piloot maakt me er op attent dat als ik zo blijf vliegen, we binnen enkele tellen met de neus in de grond belanden. Een vliegtuig als dit, vliegt met de neus omhoog. Nadat er is uitgelegd waar ik allemaal op moet letten, gaat het beter. Na enige tijd komt de landingsbaan in zicht en wil ik het stuur overgeven, maar onze piloot zegt dat het zo nog steeds goed gaat en laat me in onzekerheid. De landingsbaan wordt steeds groter en komt dus dichterbij…………. Als we dan enkele meters boven de landingsbaan zitten, neemt hij het stuur over………… Veilig op de grond, bedanken we hem voor de vlucht en steken de straat over naar Legoland.
Legoland is echt de moeite waard voor jong en oud. De gebouwen, de poppetjes, tot aan de acht wereld wonderen aan toe, alles is tot in detail nagebouwd. Ook de toegepaste techniek op zo’n kleine schal is erg mooi om te zien. Als je alles goed wilt bekijken, is 1 dag eigenlijk te kort. Wij blijven tot 17.00 uur en gaan dan weer terug naar onze camping. Het geslenter op zo’n park , is wel vermoeiend. ’s Avonds zitten we aan de tent en genieten van het onweer tientallen km’s verderop. Hoe mooi het schouwspel ook is, om 00.30 uur gaan we toch het mandje in.

22-7-1995, zaterdag Om 09.00 uur staan we weer langs ons luchtbedje en genieten van ons ontbijt. Er staat veel wind, maar het is niet koud. 24 graden. We gaan vandaag naar Odense. Odense is een gemeente en stad in de Deense regio Syddanmark. De gemeente telt 197.480 inwoners (2015), de stad 158.453 inwoners (2007). Odense is de op twee na grootste stad van Denemarken. De stad ligt centraal in Denemarken op het eiland Funen. Voor 2007 was Odense de hoofdstad van de provincie Funen. We zijn daar naar een kasteel geweest, maar dat was de moeite niet echt waard. Ik weet zelfs de naam niet meer. Het volgende punt is het spoorweg museum wat wel leuk is. Er wordt hier veel aandacht besteed aan de spoorwegen in oorlogstijd. Hans Cristian Andersen is in Odense geboren en je kunt dan ook zijn geboortehuis gaan bezoeken. De omgeving is wel als een sprookje en het lijkt wel of je 200 jaar terug in de tijd bent. De hevige wind is tijdens het motor rijden nog sterker en dit resulteer in nekkrampen voor Sil. Ik vraag me af of het niet te doen is om de nek massage die ze wil hebben…………… De rest van de avond is kil en koud, waardoor we niet verder zijn gekomen als onze tent. Wel jammer, aangezien er eigenlijk een gezamenlijke BBQ gehouden zou worden met alle gasten op de camping. Ze hebben daar een hele grote wei voor met in de midden een stook plaats voor een immens vuur en een BBQ plaats aan de zijkant ervan. Jammer………….

23-7-1995, zondag Pas om 13.00 uur uit de tent gekropen, wat nog niet zo vreemd is voor een kersvers stelletje. Er staat wat wind en het zonnetje schijnt tussen de bewolking door. De thermometer geeft 22 graden aan, wat het wel lekker aangenaam maakt. Na het ontbijt genuttigd te hebben, vul ik eerst nog wat motorolie bij in de Honda. ’s Middags gaan we op de fossielenpunt door de bossen en het strand wandelen. Dit stuk kust met kliffen bevindt zich aan de oostkust van Jutland in Denemarken. De kliffen bestaan uit kleilagen uit het Paleoceen en Eoceen (onderdeel van het Paleogeen tijdperk). In de klei komen diverse fossielen voor, waaronder haaientanden. Tussen de stenen op het strand kunnen ook fossielen worden gevonden uit het Ordovicium, Siluur en Krijt tijdperk. Deze fossielen zijn hier als zwerfsteen terecht gekomen in de ijstijden. In de avond zitten we aan de tent te kaarten, helaas Sil heeft verloren. Tijd om naar bed te gaan……

24-7-1995, maandag Om 09.30 uur opgestaan en om 11.00 uur aangereden naar Kolding. Kolding (in het Deens uitgesproken als Kòlling) is een oude havenstad in Denemarken, in Jutland en hoofdplaats van gemeente Kolding, gelegen aan het Koldingfjord. De stad telt 55.407 inwoners (2007). Kolding werd voor het eerst genoemd in het grondregister van koning Valdemar uit 1231. Hoe lang de stad daarvoor al bestond, is niet bekend. Onderzoek heeft lagen aangetoond uit de tweede helft van de 12e eeuw, die gedateerd zijn op basis van potscherven die in deze lagen zijn gevonden. We gaan eerst naar de haven waar een Russische onderzeeër ligt, die dienst doet als museum. Het is drukker als verwacht en er mogen maar 30 personen tegelijk in. We moeten dan ook op onze beurt wachten, maar we hebben de tijd, we zijn tenslotte op vakantie. Als we van een afstand enkele mensen onze motoren zien staan te bewonderen, laat ik op afstand mijn alarm afgaan. Hier schrikken de mensen erg van en lopen vlug weer door…………. Leuk toch……………….. Als we uit gespeeld zijn en in de zeer krappe onderzeeër mogen, laat dit wel een bijzondere indruk achter. Maanden in zo’n koekblik zonder enig contact met de buitenwereld. Niets voor ons. We gaan daar na naar het Koldinghus. Het gebouw staat op een heuvel aan de rand van een meertje in het hart van Kolding. Vroeger diende het om de grens van Denemarken te beschermen, die destijds een stuk noordelijker lag. Daarna heeft het jarenlang als koninklijk kasteel gefungeerd. Sinds de bouw in de late Middeleeuwen is het gebouw meermalig verbouwd, en zijn er grote stukken bijgebouwd. In 1808 was er echter een grote brand die het gebouw volledig vernielde. Decennia later werd er begonnen met de restauratie, die het gebouw qua vorm herstelde, maar niet qua uiterlijk. Aan de buitenkant zijn verdwenen stenen muren vervangen door houten bekleding. Hierdoor lijkt het wel of oud en modern bewust samen gevoegd is en dit ziet er best wel bijzonder uit. Als we ook hier uitgekeken zijn, lopen we nog even de stad in en eten bij Mac Donalds. In het begin van de avond gaan we terug naar de camping en beginnen alvast wat in te pakken voor de terugreis.

25-7-1995, dinsdag We zijn om 09.00 uur opgestaan en hebben het restant ingepakt. Rond de middag staan we in de start blokken om weer naar Nederland te rijden. Hoe verder we naar het zuiden komen, hoe warmer het wordt. Als we om 21.15 uur aan komen hebben we er 800 km op zitten. Het valt ons meteen op dat het bordje “Harley parking only” vervangen is door “V-twins Honda Yamaha parking only”. Mmmmm……… vreemd……We laten het voor wat het is en we gaan naar de Griek om iets lekkers te eten. Als we weer thuis zijn, kijken we nog de video opnames terug en gaan dan voldaan het nestje in. Dit was dan de vakantie van 1995. Wij zijn tevreden, op naar 1996.