2009, Londen - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Rob en Sil - WaarBenJij.nu 2009, Londen - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Rob en Sil - WaarBenJij.nu

2009, Londen

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Sil

20 Februari 2009 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Londen, 20-25 februari 2009.
Wij zijn geen carnaval vierders en daarom besluiten we om er eens op uit te trekken. Met ons nieuwe busje is het bezoek aan Berlijn goed bevallen. We gaan nog een steden trip maken, alleen nu op het grote eiland. Londen is ons doel. We hebben een camping gevonden in noord Londen. Lee Valley Leisure Complex Camp Site, zoals alles op z’n Engels een hele naam voor een groot grasveld. De overtocht kennen we ondertussen en Calais – Dover is geen bijzonderheid in het verhaal. De M20 gaat in sneltreinvaart en dan komen we bij de ring of Londen, de M25. Normaal gaan we recht door, maar deze keer volgen we de M20 naar London, Bromley, Swanley. We volgen de weg over “The River Theems”. De Theems (Engels: Thames, uitgesproken als Temz) is de grootste rivier die zich geheel in Engeland bevindt. Het is de op een na grootste rivier van Groot-Brittannië, na de Severn. De Theems is een belangrijke vaarweg. Zij ontspringt bij Cirencester in de heuvels van de Cotswolds, stroomt oostelijk naar Oxford (waar de rivier Isis heet), dan zuidwaarts tot Reading om vervolgens dwars door Londen te slingeren. Bij Southend-on-Sea mondt zij met een breed estuarium uit in de Noordzee. We volgen de M25 tot aan afslag 26 en gaan er dan af. De Garmin vertelt ons verder hoe we moeten rijden. En dan staat er een bord dat we een milieu stikker moeten hebben en die hebben we niet. Ons busje is te vervuilend, tenzij we enkele ponden neertellen. Dan is ie weer schoon……… lekker hypocriet. We nemen de gok en slaan linksaf. Enkele honderden meters verder is onze schuilplek voor de eerstkomende 4 dagen. Het is best wel druk op de camping en vermoedelijk komt dit door de bouw van het olympisch stadion. Er verblijven hier veel bouwvakkers vanuit Schotland of het vaste land. De bouwwerkzaamheden begonnen in de zomer van 2007 met het gereedmaken van de grond. De bouw begon officieel pas op 22 mei 2008, maar vier weken eerder was men al begonnen met het slaan van de palen. Tijdens de Spelen van 2012 waren er 80.000 zitplaatsen in het stadion beschikbaar, waarmee het het op twee na grootste stadion van zowel het Verenigd Koninkrijk als Londen zelf was. In 2012 werd het stadion door het Koninklijk Instituut van Britse Architecten genomineerd voor de Stirling Prize. Op 22 maart 2013 werd bekend dat de Londense voetbalclub West Ham United vanaf het seizoen 2016/2017 zijn thuiswedstrijden hier zal afwerken. Wel wordt de capaciteit het stadion teruggebracht naar 60.000 zitplaatsen. We krijgen een plekje toegewezen en we zijn vlug gesetteld. Voor aan de camping is een bushalte en die brengt ons enkele km’s verder naar het trein station. Deze komt uit op het Central Station in Londen. We hebben een openbaar vervoer kaart gekocht waar je met de trein en bus kan. In Londen zelf bezoek je alles het snelst met de metro. Als we in The Eye willen gaan, staat er een hele rij. Uiteraard willen wij er in en dus moeten we aansluiten. Elke cabine wordt helemaal met spiegeltjes gecontroleerd of er iemand iets achter gelaten heeft. Als wij aan de beurt zijn, vraagt de jongen van de beveiliging of we wapens in ons bezit hebben. Mijn antwoord is ja, want ik heb mijn zakmes aan mijn riem hangen. De jongen denkt dat ik hem niet begrepen heb en vraagt: “sorry, sir, but I asked if you had any weapons.” Mijn antwoordt daarop is dan ook: “I understand what you asked and my anser is thesame, yes sir.” Dan raakt hij in paniek en vraagt er enkele mensen bij. Als ik mijn mes laat zien, wordt dit opgemeten en blijkt hij te groot te zijn. Ik moet hem inleveren en er wordt een rapport opgemaakt wat ik moet tekenen. Zijn bloed druk is weer gezakt en hij geeft me een hand. We hebben de volgende bezienswaardigheden gezien:

- De London Eye is een reuzenrad in Londen, Engeland. Het rad is 135 meter hoog, weegt 1.700 ton en heeft 32 gesloten capsules. London Eye werd gebouwd in 1998 en was bij de opening het grootste reuzenrad ter wereld. Inmiddels hebben enkele andere reuzenraderen London Eye al overtroffen in hoogte. Anno 2013 is de Singapore Flyer met een hoogte van 165 meter recordhouder. Sinds maart 2014 is de High Roller in Las Vegas (Nevada) het hoogste reuzenrad (167.6 meter). Het rad staat in Londen op de zuidelijke oever van de Theems, tegenover het Palace of Westminster. London Eye is gebouwd in opdracht van British Airways ter gelegenheid van de millenniumwisseling in 2000 en wordt daarom ook wel Millennium Wheel genoemd. Het rad was, door technische problemen, pas later in dat jaar toegankelijk. Een ritje in het reuzenrad duurt 30 minuten (gemiddelde snelheid: 0,26 m/s) en biedt een ruim uitzicht op Londen en het landschap daaromheen. Het rad draait zo langzaam dat het voor in- en uitstappen van de passagiers niet stilgezet hoeft te worden. Bovenin kan men bij helder weer zeven graafschappen, drie luchthavens, dertien voetbalstadions en 36 bruggen over de Theems zien. London Eye is het op drie na hoogste bouwwerk van Londen waarvan de top bereikbaar is, en draait per jaar ongeveer 6000 keer rond.

- Buckingham Palace is de officiële residentie van de Britse monarch in Londen. Als de koningin aanwezig is, wappert de koninklijke standaard op het middelste paviljoen; is zij er niet, dan wordt de Union Jack gehesen. Er werken dagelijks ruim 300 mensen aan de koninklijke hofhouding. De erewacht symboliseert de functie van hoofd van Defensie van de vorstin. Natuurlijk wordt de koninklijke wacht meerdere keren per dag afgelost. Kenmerkend voor de Britse paleizen is dat dit 's morgens met een uitgebreid ceremonieel geschiedt. In de winter geschiedt dit om de andere dag. De aflossing van de wacht is een toeristische attractie. Dit eeuwenoude ceremonieel is een voorbeeld van de tradities die nog steeds leven aan het Britse hof.

- De Tower Bridge is een in 1894 voltooide brug over de rivier de Theems in Londen en tegenwoordig een toeristische attractie. Hij ligt naast de Tower of London, waaraan hij ook zijn naam dankt. Het deel tussen de twee torens is een basculebrug die voor de scheepvaart geopend kan worden. Twee hangbruggen verbinden het centrale deel met de oevers. Twee loopbruggen, 44 meter boven het water, verbinden de torens met elkaar en geven een tegenkracht aan de hangbruggen. Sinds 10 november 2014 is een deel van de vloer van een van de hangbruggen over een lengte van 11 meter vervangen door glazen panelen van 7,5 cm dik.

- Westminster Abbey (officieel The Collegiate Church of St Peter) is een voornamelijk in gotische stijl opgetrokken kerk in Londen. Het is traditioneel de plaats waar kroningen en begrafenissen van leden van de Britse vorstenhuizen plaatsvinden. Ook vinden hier huwelijken plaats van leden van de koninklijke familie, tussen 1100 en 2011 16, met als voorlopig laatste Prins William en Kate Middleton. In 1987 werd het gebouw samen met Westminster Palace en Saint Margaret's Church door UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst.

- Big Ben is de bijnaam van de grote klok die in de klokkentoren van het Palace of Westminster in Londen hangt. Ze is zowel luidklok als slagklok. De klok is een van de zwaarste ter wereld. Rondom de klok staat het opschrift This bell was cast by George Mears of Whitechapel for the clock of the Houses of Parliament under the direction of Edmund Becket Den¬ison QC in the 21st year of the reign of Queen Victoria in the year of our Lord MDCCCLVIII. Vaak worden ook het uurwerk en zelfs de hele toren Big Ben genoemd.

- 10 Downing Street is het adres van de ambtswoning van de Britse premier aan Downing Street in Londen. Het gebouw zelf wordt ook wel Overkirk House genoemd, een verbastering van de naam van Hendrik van Nassau-Ouwerkerk, die er woonde als opperstalmeester van Willem III van Oranje-Nassau. De deur van het gebouw is de meest gefotografeerde deur ter wereld. Dit adres is de normale manier om aan de ambtswoning van de premier te refereren. In Groot-Brittannië zelf spreekt men meestal van Number Ten (nummer 10). Helaas is als wij er zijn de poort gesloten en staat er heel veel politie. Dus alleen van veraf gezien.

- St Paul's Cathedral is een kathedraal gelegen op Ludgate Hill, in de Londense binnenstad, de City. Het is de zetel van de anglicaanse bisschop van Londen.

- Hyde Park is een park in Londen dat Hendrik VIII zich in 1536 heeft toegeëigend als jachtgebied. Voor 1536 was het bezit van Westminster Abbey. Het is een van de Royal Parks of London, en is eigendom van de Britse koninklijke familie. Het park is vernoemd naar Anna Hyde. Het heeft een rechthoekige vorm en is 140 hectare groot. Het wordt omringd door het ruiterpad Rotten Row. In het midden ligt het Serpentine Lake, een slangvormig meertje waar in de zomer roeiboten, kleine zeilbootjes en soms zwemmers te vinden zijn. Het meer loopt door tot aan de aangrenzende Kensington Gardens. Ten zuiden hiervan ligt de herdenkingsfontein voor Prinses Diana, een fontein in de vorm van een ovale ring van steen, die op 6 juli 2004 werd geopend. Er zijn nog diverse andere gedenktekens te vinden, het Holocaust Memorial en de Hudson Memorial.

- Ja hoor, ik moet er ook aan geloven. Gelukkig vind Sil er niks aan en zijn we zo weer buiten. Harrods is een warenhuis dat gespecialiseerd is in luxegoederen op Brompton Road in de Londense wijk Knightsbridge. Buiten het warenhuis omvat het Harrods concern ook een bank (Harrods Bank), een vastgoedbedrijf (Harrods Estate) en een luchtvaartbedrijf (Air Harrods).

- Horse Guards Parade is een grote paradeplaats naast Whitehall in centraal-Londen. Op deze locatie worden jaarlijks de ceremonieën van Trooping the Colour en Beating Retreat gehouden. Op deze locatie werden ooit riddertoernooien gehouden in de tijd van Hendrik VIII. Ook werd hier de verjaardag van Elizabeth I gevierd. Sinds de 17e eeuw werd het gebied gebruikt voor allerlei parades en andere ceremonieën. Ooit was hier ook het hoofdkwartier van het Britse leger gevestigd. De hertog van Wellington was gestationeerd op Horse Guards toen hij Commander-in-Chief van het Britse leger was. De huidige General Officer Commanding London District gebruikt nog steeds hetzelfde kantoor en hetzelfde bureau. Tijdens de twintigste eeuw werd het gebied gebruikt als parkeerplaats voor ambtenaren, maar hieraan kwam een eind in de jaren '90. Dit proces werd aangezwengeld door de mortieraanval door de Provisional IRA op 10 Downing Street vanuit een voertuig dat op Horse Guards Avenue geparkeerd was nabij Horse Guards Parade. Voertuigen mogen thans nergens meer in het gebied parkeren.

- Piccadilly is een belangrijke verkeersader en winkelstraat in het centrum van Londen. Hij loopt van Hyde Park Corner naar Piccadilly Circus. Aan de straat zijn onder andere het beroemde warenhuis Fortnum & Mason gelegen, evenals de eeuwenoude kledingzaak Cordings, de Royal Academy, het Burlington House waarin de Linnean Society of London, de Geological Society en de Royal Academy of Arts gevestigd zijn, The Ritz en enkele andere gerenommeerde hotels. Ook in de straat liggen de ambassades van Japan en Malta.

Als we ’s avonds terug gaan naar onze camping, stappen we verkeerd uit de trein en nemen de bus. We zitten ergens in een achter buurt, waar we geen mensen van dezelfde huidkleur hebben gezien. We laten ons, nadat we enigszins verdwaald zijn, de weg wijzen en komen uiteindelijk toch weer op het goede pad terecht. Londen is een mooie, maar drukke stad. Je moet het een keer gezien hebben, maar dat is het dan ook wel. Voor degene die van drukte en winkelen houdt, een echte aanrader.